Yaygın olarak "tüpgaz " adıyla bilinen LPG (sıvılaştırılmış petrol gazı )
ülkemizde ısıtma, ısınma, aydınlatma ve motorlu araçlarda kullanılan yaygın bir
enerji kaynagıdır. LPG renksiz ve kokusuz bir gazdır. Ancak oluşabilecek bir
sızıntının hemen anlaşılabilmesi için rafinerilerde özellikle
kokulandırılmıştır. Ham petrolün, rafinelerde arıtılması ile veya dogalgazdan
elde edilir. Gazın bileşimi %70 bütan (C4 H10), %30 propan (C3 H8) 'dir. Havadan
ağır yanıcı bir gazdır. LPG havadan ağır olduğu için kaçak durumunda su gibi
akar ve en derin yerde birikir.
İlk olarak A.B.D. San Diago Gas-Electric Company tarafından denenen LPG
benzine alternatif bir yakıt olarak kullanılmaya başlanmış ve tüm dünyada
kullanımı çok hızlı bir şekilde yayılmıştır.1975 yılında Rusya da LPG ile
çalışan ilk araç piyasaya çıkarılmıştır.Halen A.B.D ve Avrupa ülkelerinde
kullanımı teşvik edilen ve benzinin alternatifi bir yakıttır.Başta A.B.D ,
HOLLANDA, İTALYA,JAPONYA,FRANSA,BELÇİKA olmak üzere birçok gelişmiş ülkede
milyonlarca araç LPG OTOGAZ sistemine sahiptir.
Dünyada 1940’lı yıllarda otomobillerde kullanılmaya başlanan LPG 30’u aşkın
ülkede 4 milyondan fazla araç sahibi tarafından tercih edilmekte ve bu ülkelerde
22.000’den fazla dolum istasyonu hizmet vermektedir. Sadece İtalya’daki LPG’li
araç sayısı 1 milyonun üzerindedir. Avrupada son model çok lüks arabalarda bile
artık gaz sistemi fabrika çıkışı takılmaktadır. Türkiye’de LPG’li otomobil
kullanımı 1995 yılında T.C. Sanayi Bakanlığı tarafından belirlenen
yönetmeliklere uymak şartıyla serbest bırakılmıştır.
Otogaz (LPG) istasyonlarından sıvı haldeki LPG, dolum ağzı vasıtasıyla aracın
bagajındaki LPG tanklarına doldurulur. LPG tankı üzerindeki şamandıra
vasıtasıyla bakır borudan aracın motor bölümündeki gaz valfine ve oradan da
basınç regülatörüne iletilir. Regülatör tarafından sıvı halden gaz haline
çevrilen LPG buradan mikser vasıtasıyla aracın karbüratör kısmına aktarılır ve
yanma gerçekleşir.